Was elke maandag om 19.20 uur te zien op

Was elke maandag om 19.20 uur te zien op

Hier al eens aan gedacht? – Thuiswinkelen

  • thuiswinkelen-groenlicht

    Vroeger moest je zelf op weg als je iets wilde kopen, maar nu winkelen we ook thuis, achter de computer.

    En dat doen we massaal: in 2015 besteedden we voor zo’n 8 miljard euro aan online shoppen. Denk aan mobiele telefoons, de dagelijkse boodschappen, kleren, cadeautjes, boeken, fietsen, en ga zo maar door. Wat betekent dat voor het milieu, al die busjes met spullen die door het land rijden?
    Vorig jaar stond er 190 miljoen keer een bezorger op de stoep. Dat lijkt veel, maar mensen die zelf naar de winkel gaan, doen dat in iets meer dan de helft van de gevallen met de auto. En dat heeft meer impact op het milieu dan bezorging aan huis, want de bezorgdienst zoekt de goedkoopste en daarmee de kortste route. Nog beter voor het milieu is wél online bestellen, maar dan je pakket ophalen bij een pickup-point – tenminste, als je dat met de fiets doet.
    Online winkels doen hun best om hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken. Zo werken bol.com en wehkamp.nl met verpakkingen op maat, zodat er meer in een vrachtwagen past. Verder laten online winkels de klant het bezorgmoment kiezen, zodat de bezorger nooit voor een dichte deur staat. Dat zijn heel wat bestelwagentjes die in de garage kunnen blijven staan.
    De thuiswinkelaar kan zelf ook een steentje bijdragen. Biedt een webwinkel een éénuurservice aan? Niet doen! Want bij die snelle service is het lastig een efficiënte route uit te stippelen. Voor je het weet rijden de bestelbusjes dan weer kriskras door elkaar.

    Bron: EY

Artikelen

Over

Tips, tricks en nog veel meer groens!

Terug naar boven